Salantų bažnyčia. A. Donausko nuotrauka. |
Pirmąją šv. Mikalojaus titulo bažnyčią pastatė karaliaus sekretorius, Vilniaus arklininkas Mikalojus Pasamovskis (Mikolay Pasamowski), kuriai 1630 06 26 paskyrė fundaciją. Ašmenoje surašytame fundaciniame rašte, bažnyčiai fundatorius užrašė tris kaimus Rietavo valsčiuje, kuriuos buvo įsigijęs iš Florijono Pelaso (Florian Pielasa). Bažnyčios klebonui M. Pasamovskis užrašė Ablingos kaimą, turėjusi 10 valakų ir Laigių kaimą, turėjusi 9 valakus, o mokytojui, kantoriui, vargonininkui ir bažnyčios giedotojams Ližių kaimą, turėjusi 11 valakų. Minėtus kaimus bažnyčia valdė iki 1842 metų. Naikinant bažnytinę žemėvaldą jie buvo suvalstybinti.
Fundaciniame rašte nenurodoma kur tiksliai buvo pastatyta pirmoji šv. Mikalojaus titulo bažnyčia. Manoma, kad ji iškilo pietvakariniame miesto pakraštyje, netoli arba šalia Gaidžio kalno. Tačiau šių faktų istoriniais dokumentais nepavyko patvirtinti.
Šv. Mikalojus. Šv. Mikalojaus ikona Antalijos (Turkija) muziejuje. P. Vaniuchino nuotrauka. |
Aleksandras Bendikas rašė, kad: „<…> Ta bažnyčia buvo užgrobtinai patekusi į to laiko užplūdusiųjų kalvynų rankas, ką patyręs vyskupas Geišas, liepė Varnių prelatui Jurgiui Lapačinskiui pašaukti ant teismo užgrobėją, kunigaikštį Jonušą Radvilą, ir nusprendimu Lietuvos Tribunolo, gavo Radvila sugrąžinti katalikams tą žemę, ant kurios stovėjo bažnyčia su klebonija ir prispyrė duoti rąstus pastatymui naujos bažnyčios, kurią Lapačinskis su kitais to laiko galiūnais ir pastatydino 1637 metuose, ant aukštesnės vietos, kurioje ir šią dieną tebestovi, pramindamas „Salantai“ <…>“ . Bronius Kviklys nurodo, kad reformacijos metu ji [Skilandžių bažnyčia] atitekusi protestantams, bet katalikai laimėję bylą ir protestantai buvo įpareigoti padėti katalikams bažnyčią atstatyti.
Manoma, kad pirmoji šv. Mikalojaus titulo bažnyčia iškilo pietvakariniame Salantų miesto pakraštyje, netoli arba šalia Gaidžio kalno. Nuotraukoje Gaidžio kalnas ir koplyčia. P. Vaniuchino nuotrauka. |
Tuo metu Salantų dvarą iš Elžbietos Gaslovskos – Valavičienės buvo pavelėjęs jos sūnus, iš pirmos santuokos su Motiejumi Vaina, Stanislovas. Galima daryti tik prielaidą, kad tada naujoji bažnyčia iškilo naujoje vietoje, dabartinėje miesto teritorijoje, kurią savo lėšomis arba padedant pastatė Salantų dvarininkas Stanislovas Vaina. Tačiau šių faktų istoriniais dokumentais nepavyko patvirtinti.
1646 01 27 Stanislovas Vaina ir jo žmona Elžbieta Krišpin - Kiršenšteinova prie bažnyčios įsteigė keturias mansijonarijas ir keturiems kunigams mansijonarams paskyrė išlaikymą bei pažadėjo jiems pastatyti tinkamus namus, kad jie Salantų bažnyčioje kasdien melstų maldas Švč. Mergelės Marijos garbei (Cursus Beatisimae Virginis Mariae – aut. past.). Tuo pačiu metu Vainos įsteigė Palangos altariją ir altaristui paskyrė išlaikymą. Dokumente išvardinti jiems užrašyti kaimai: Juodupėnai (Indupiany), Jakštaičiai (Iaksztaycie), Narmontai (Narmonty), Šatraminiai (Szotrominy), Žalgiriai (Zologiery), Šaučikiai (Szawczyki) ir Kumpikai (Kąmpiki).
Žemaičių vyskupas Jugis Tiškevičius (1596 - 1656) |
XVII a. šešto - septinto dešimtmečio dokumentai mini naują Salantų bažnyčią. Reiktu manyti, kad ją iki 1667 m. suremontavo arba perstatė Stanislovo brolis Vladislovas Vaina.
Žemaičių vyskupas Kazimieras Pacas (1668-1695). Žemaičių vyskupystės muziejaus Skaitmeninio vaizdo archyvo nuotrauka. |
Didysis altorius drožėjų darbo su aštuoniomis kolonomis, dvi iš jų išdrožinėtos. Altoriaus pirmame tarpsnyje ant lentos tapytas Švč. M. Marijos Dangun Ėmimo paveikslas, kuris uždengiamas panašiu ant drobės tapytu paveikslu. Antrame – sidabriniu paauksuotu aptaisu Švč. M. Marijos su Jėzumi paveikslas, kurį puošė dvi sidabrinės paauksuotos, pusbrangakmeniais inkrustuotos karūnos. Pats altorius dekoruotas drožinėtomis angeliukų figūromis. Jo šonuose išdrožinėti sparnai, kurie dekoruoti dvylikos Senojo Testamento karalių figūromis. Altorius aukštas, ant sumūryto postamento, kuriame įdėtas portatilis su šv. Julijanio Nikomedo ir šv. Teodoro relikvijomis. Tabernakulis drožėjų darbo, paauksuotas ir pasidabruotas. Virš jo du kryžiai: vienas sidabrinis, kitas – medinis. Altorių nuo bažnyčios erdvės skyrė grotos.
Portatylis antspauduotas konsekravusio vyskupo antspaudu. P. Vaniuchino nuotrauka. |
Bažnyčios šoninėje (kairėje) koplyčioje Šv. Angelo Sargo brolijos altorius. Jis drožėjų darbo su dviem išdrožinėtomis kolonomis, dekoruotas drožinėtomis [šventųjų] ir angeliukų figūromis. Paveikslas puoštas sidabriniu aptaisu. Altoriaus šonuose - sparnai, kurie išdrožinėti vynuogių šakelėmis. Ciborijus drožėjų darbo, be spynos su paauksuotomis dviem kolonomis, trys paauksuoti laipteliai žvakėms statyti, kurie taip pat drožėjų darbo. Antepediumas ant lentų tapytas. Portatilis kilnojamas, 1698 08 24 Žemaičių vyskupo Jono Jeronimo Krišpino – Kiršenšteino konsekruotas. Jame įdėtos šv. Martyno, šv. Felicisimo ir šv. Liucijaus relikvijos. Altorių nuo bažnyčios erdvės skyrė dažytos grotos. Kitas - Švč. M. Marijos altorius tapytas ant drobės. Jame senas to pat titulo paveikslas, kurį puošė iš dvylikos sidabrinių žvaigždučių suformuota karūna. Viršuje – Dievo Tėvo ir Šventosios Dvasios paveikslas. Altorius dekoruotas Marijos ir Jėzaus figūromis. Antepediumas ant lentų tapytas. Toje pat pusėje, Šv. Antano altorius tapytas ant drobės. Jame to pat titulo paveikslas, kuriame pavaizduotas šv. Antanas su Jėzumi. Paveikslą puošė dvi sidabrinės karūnos. Virš altoriaus baldakimas su šv. Antano atvaizdu.
Dešinėje (žiūrint nuo įėjimo į bažnyčia) pusėje, Sienos Švč. M. Marijos altorius tapytas ant drobės, kurio viršuje Švč. Trejybės atvaizdas. Šalia kitas - Švč. Trejybės altorius. Ten pat Šv. Onos altorius su dviem drožėjų darbo kolonomis. Jame to pat titulo paveikslas, kuriame pavaizduoti: Dievas Tėvas, Šventoji Dvasia, šv. Ona, Švč. M. Marija ir Jėzus. Šį paveikslą puošė trys sidabrinės karūnos. Paveikslo šonuose dvi drožinėtos [šventųjų] figūros. Antrame tarpsnyje – Švč. M. Marijos su Jėzumi paveikslas. Jo šonuose dvi drožėjų darbo rankos, kuriose anksčiau buvo įdėtos relikvijos. Po altoriaus baldakimu ant drobės tapytas Švč. M. Marijos atvaizdas. Antepediumas ant lentų tapytas.
Bažnyčios šoninėje (dešinėje) koplyčioje Sopulingosios Švč. M. Marijos altorius. Jis drožėjų darbo su dviem paauksuotomis ir pasidabruotomis kolonomis. Jame to pat titulo paveikslas, kurį puošė sidabrinė paauksuota karūna, sidabrinis paauksuotas mėnulis po kojomis ir širdį veriantis sidabrinis kalavijas. Aukščiau, Jėzaus ir Dievo Tėvo paveikslai. Virš šių paveikslų, po baldakimu Pasaulio Išganytojo (Salvator mundi) paveikslas. Altoriaus šonuose - sparnai, kurie išdrožinėti vynuogių šakelėmis. Altorius dekoruotas drožinėtomis [šventųjų] ir angeliukų figūromis. Antepediumas ant atlaso tapytas, kuriame pavaizduoti Vainų ir Kiršenšteinų herbai. Portatilis kilnojamas, Žemaičių vyskupo Kazimiero Paco konsekruotas. Jame įdėtos šv. Romanio, šv. Geminijanio ir šv. Felicisimo relikvijos. Altorių nuo bažnyčios erdvės skyrė dažytos grotos. Kitas altorius, kuriame ant medinio kryžiaus Nukryžiuotojo Jėzaus figūra. Toje pat pusėje, šv. Pranciškaus Ksavero altorius su tuo pat titulo paveikslu, kurį puošė sidabrinė karūna. Portatilis kilnojamas, 1698 08 24 Žemaičių vyskupo Jono Jeronimo Krišpino – Kiršenšteino konsekruotas. Jame įdėtos šv. Felicisimo ir šv. Liucijaus relikvijos. Antepediumas ant lentų tapytas, kuriame pavaizduotos šv. Kotryna su šv. Barbora.
Iš aprašymo matyti, kad bažnyčioje buvo trys – Didysis, šv. Angelo Sargo brolijos ir Sopulingosios Švč. M. Marijos altoriai su išdrožinėtais sparnais. Reikia manyti, kad šie altoriai buvo dar gotikinės struktūros. Tokie altoriai išliko XVII a. antroje pusėje – XVIII a..
Užvenčio tijūnas Benediktas Vaina.
Apie 1680 m. jis buvo palaidotas Salantų bažnyčios rūsiuose.
Nuotrauka iš P. Vaniuchino skaitmeninio vaizdo archyvo. |
1715 m. vizitacijos akte aprašyta bažnyčios varpinė. Dokumente nurodoma, kad ji 1713 m. pastatyta iš ąžuolinių rąstų, apkalta storlentėmis. Ji trijų tarpsnių. Apatinis stoginukas dengtas storlentėmis, vidurinis stoginukas ir stogas – ąžuolinėmis malksnomis. Virš varpinės kyla didelis geležinis kryžius. Tame pačiame akte nurodyti varpai, trys iš jų su nuliejimo datomis. Didysis varpas įvertintas 1000 prūsiškų auksinių monetų, kuris nulietas 1667 m., vidutinis nulietas 1648 m., o mažasis - 1665 metais. Ketvirtas – signatūros varpas. Įvairių varpelių prie altoriaus – aštuoni, prie zakristijos – vienas ir bažnyčios bokšte - vienas.
Vizitacijos akte nurodoma, kad bažnyčios šventoriuje stovi dvi koplyčios. Šv. Mikalojaus koplyčia apkalta lentomis, stogas dengtas malksnomis virš kurio kyla bokštas su geležiniu kryžiumi. Koplyčioje šv. Mikalojaus titulo altorius su dviem ant lentos tapytomis kolonomis šonuose. Vidaus sienas puošė seni tapyti 12 apaštalų paveikslai. Kita koplyčia su išmūrytu rūsiu. Jos stogas senas virš kurio kyla bokštas ir du stulpai su geležiniais kryžiais. Į koplyčia veda dvejos durys. Čia du langai. Koplyčioje ant drobės tapytas Lukiškių Švč. M. Marijos paveikslas. Į koplyčios rūsį veda kitos durys. Čia trys langai. Rūsyje prie stulpo supančioto Jėzaus [skulptūra]. Visas bažnyčios šventorius aptvertas pjautinėmis lentomis.
Reikia pabrėžti, kad vizitacijos akte minima dar viena koplyčia, kuri stovi Klausgalvų kaime. Koplyčia su priestatu, stogas dengtas storlentėmis. Į ją ir priestatą veda trejos durys. Koplyčios viduje altorius, kuriame pavaizduotas šv. Laurynas ir šv. apaštalai Pilypas ir Jokūbas.
Pažymėtina, kad prie Salantų bažnyčios buvo įsteigta pirmoji Švč. Mergelės Marijos Sopulingosios altariją, kurią 1668 05 26 fundavo Salantų seniūnas Stanislovas Lavrinovičius Pošilskis.
LDK laikais bažnyčių statyba ir remontas buvo koliatorių, t.y. valdų, kuriuose įsteigta bažnyčia savininkų pareiga. 1675 10 29 Vladislovo Vainos įpėdiniai Motiejus ir Benediktas Vainos dalindamiesi tarp savęs Salantų dvaro valdas, apsiėmė amžiniems laikams rūpinti kleboną ir kunigus mansijonarus malkomis kurui ir taisyti bažnyčią, ypač jos stogą. Nuo to laiko bažnyčios kairiosios pusės ir stogo remontu rūpinosi Salantų, o dešiniosios pusės ir stogo - Grūšlaukės dvarų valdytojai. Tuo buvo įpareigoti ir minėtų dvarų paveldėtojai.
- VANIUCHINAS, Paulius. Salantų bažnyčios istorija, Vilnius 2006. (Straipsnis nepublikuotas spaudoje).